معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام

دادگستری ایلام
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
مالک روشنی
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
..................................
با پیوستن به ما در جهت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی یاری رسان دستگاه قضایی در استان ایلام باشید بیایید همه با هم جامعه را برای قانون شکنان و مجرمان ناامن کنیم هرگونه اقدامی در جهت پیشگیری از وقوع جرم که منجر به افزایش امنیت در جامعه شود باید با برنامه‌ریزی،هماهنگی متولیان امنیت، هدایت، نظارت و کنترل انجام شود و اگر اقدامات کارشناسانه صورت گیرد قطعاً به نظم اجتماعی، کاهش جرائم، آرامش، پیشرفت و توسعه جامعه می‌انجامد. رعایت حقوق شهروندی و ایجاد فضای امن در جامعه از بروز آسیب‌ها و رفتارهای نامناسب جلوگیری خواهد کرد.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
دادگستری کل استان ایلام
تبادل لینک


دکتر علی دهقانی رئیس کل دادگستری ایلام در نشست خبری با خبرنگاران گفت: با اقدام جهادی و انقلابی رسیدگی به پرونده‌های وصولی به دادگاه‌ها و دادسراها سرعت گرفته و سرانه رسیدگی قضات به پرونده ها را از 60 پرونده به 160 پرونده در ماه رسانده‌ایم و این آمار قابل راستی آزمایی است و نتیجه آن در خدمت رسانی به مردم عیان است.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دهقانی ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و میلاد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام رضا(علیه السلام) اظهار داشت: هفته قوه قضائیه و تقارن آن با این ایام و اعیاد مبارک ان‌شاءالله الهام بخش دستگاه قضا در اجرای قسط و عدل باشد.

رئیس‌کل دادگستری استان ایلام به پیروزی ملت ایران در انتخابات خرداد 1400 اشاره کرد و بیان داشت: انتخابات مظهر اقتدار ملی و عرصه مشارکت مردمی برای تعیین سرنوشت خود است و در این انتخابات به تعبیر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، ملت ایران پیروز شد.

وی با ابراز امیدواری برای موفقیت منتخب ملت در دولت سیزدهم گفت: امیدواریم که ریاست جمهوری سیزدهم با توکل به خداوند متعال و پشتیبانی مردم در عمل به وعده‌ها و تحقق خواسته‌های به‌حق مردم موفق باشد و بتواند امیدآفرینی، اشتغال، افزایش معیشت و سامان وضعیت اقتصادی و رفع معضلات و مشکلات کنونی را در عرصه‌های مختلف را بااقتدار و سربلندی به فرجام برساند.

رئیس‌کل دادگستری استان ایلام در ادامه به نقش روشنگری اصحاب رسانه در خلق حماسه حضور مردم پای صندوق رأی و نقش‌آفرینی آنان در ایجاد بستر ارتباطی بین مردم و مسئولان و مطالبه گری خواسته‌ها و انعکاس دردها و ناگفته‌ها و تنویر افکار عمومی اشاره کرد و افزود: نقش رسانه رساندن پیام مردم به مسئولین است و اخبار امیدبخش را به گوش مردم رساندن و اگر رسانه نقشش را به‌موقع و منصفانه به انجام رساند بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

دکتر دهقانی در ادامه خبرنگاران را چشم بینای مردم عنوان کرد و گفت: شما خبرنگاران مطمئن باشید که هر چه بنویسند، دیده و شنیده می‌شود. پس در انتقال مطالبات مردم و در یاری‌رساندن به رسالت دستگاه قضایی به‌منظور احیای حقوق عامه اهتمام جدی داشته باشید.

عالی ترین مقام قضایی استان ایلام در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران به اقدامات دستگاه قضا در استان ایلام پرداخت و گفت: دستگاه قضا بدون اغماض تمام موارد واصله را مورد رسیدگی قرار می‌دهد اما به واسطه تکالیفی که در راستای حفظ حریم خصوصی افراد دارد نمی‌توان انتظار داشت تمام موارد را اطلاع‌رسانی کند.

وی افزود: دستگاه قضا خود را موظف می‌داند تا هرکس به حقش تعدی شده و به دستگاه قضا مراجعه کرده را برای رساندن به‌حق خود یاری کند.

رئیس‌کل دادگستری استان ایلام به آمار و ارقام پرونده‌های واصله و رسیدگی شده توسط دستگاه قضا در استان ایلام اشاره کرد و گفت: رسیدگی به پرونده‌های واصله در استان ایلام افزایش 130 درصدی دارد.

وی به کاهش 53 درصدی موجودی پرونده های مانده در دادگستری استان اشاره کرد و گفت: این کاهش در دادگاه تجدید نظر تاثیر گذاری بیشتری داشته است و موجب کاهش 91 درصدی پروندها در دادگاه‌های تجدید نظر استان شده است.

دکتر دهقانی افزود: در اجرای احکام از کاهش 47 درصد برخوردار هستیم و در ورودی پرونده‌ها در شعب دادگاه‌ها نیز 58 درصد کاهش‌یافته است که این آمار نشان از اهتمام دستگاه قضا و قضات متعهد و انقلابی آن دارد که با کار جهادی، سرعت، دقت و رسیدگی به موقع را در دادگستری استان و دادگاه‌ها و شعب به اجرا درآورده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 53 زندانی جرائم غیر عمد با کمک مسئولین زندان، ستاد دیه، انجمن حمایت از زندانیان، خیرین و... از زندان آزاد شده که این تعداد در طول سال گذشته در مجموع 180 نفر بوده است.

وی گفت: با توجه به این که شورای حل اختلاف یک‌نهاد مردمی می‌باشد به واسطه وجود ریش سفیدان، بزرگان، متنفذین و... سنت صلح در استان تقویت و در این راستا 14 پرونده قتل غیر عمد به سازش ختم شده است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام با بیان اینکه در قوه قضاییه ۴۰ سامانه هوشمند راه اندازی شده است افزود: در دستگاه قضایی و دادگستری استان سامانه‌های هوشمندی جهت تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها راه اندازی شده که به تسریع روال امور در دادگستری و تکریم ارباب رجوع کمک کرده است.

وی ادامه داد: سند تحول که امروز به عنوان نقشه راه در دستگاه قضایی است با تغییر شخص نیز پابرجاست و در آینده نیز پیگیری خواهد شد.

دکتر دهقانی گفت: امروز هر شخصی می‌تواند ظرف کمتر از ۴۸ ساعت گواهی عدم سوء پیشینه را با اپلیکیشن عدالت همراه دریافت کند.

وی تصریح کرد: در تلاشیم تا در شعب استان دادرسی الکترونیک و از راه دور را فراهم آوریم و یا در سامانه این زمینه فراهم است که کسی دفاعیات خود را بدون مراجعه به دادگستری اعلام کند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام ادامه داد: وجود زندان در مرکز شهر آسیبی جدی در حوزه اجتماعی بود که در این راستا با تلاش‌های صورت گرفته زندان ایلام پس از 18 سال به بیرون از شهر منتقل شد و سرانه هر زندانی در ایلام ۷ متر بود که با انتقال زندان به ۱۱ متر افزایش یافت.

وی افزود: حدود صد درصد دادرسی زندانیان در استان ایلام الکترونیکی شده و همچنین در حوزه ثبت اسناد و املاک تلاش بر تثبیت مالکیت بوده و اکنون ۸۰ درصد از اراضی ملی استان تثبیت شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان ایلام به اقدامات زیرساختی انجام‌شده در حوزه پزشکی قانونی در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی سالن تشریح آزمایشگاه سم‌شناسی در شهرستان‌های استان انجام‌شده است و این اقدام در کاهش ایاب و ذهاب مردم و سرگردانی و مراجعه به مرکز استان آنان را بی‌نیاز کرده است.

پایان سخنان رئیس‌کل دادگستری استان ایلام برخورد با فساد و حمایت از تولید بود و گفت: خط قرمز در دستگاه قضا فساد است و برخورد با فساد با قاطعیت انجام می‌شود. وی افزود: در حوزه رفع موانع تولید ستاد پیگیری و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان فعال بوده و تاکنون مشکلات 56 واحد تولیدی با حمایت های حقوقی و قضایی رفع و به چرخه تولید بازگشته اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی