معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام

دادگستری ایلام
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
مالک روشنی
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
..................................
با پیوستن به ما در جهت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی یاری رسان دستگاه قضایی در استان ایلام باشید بیایید همه با هم جامعه را برای قانون شکنان و مجرمان ناامن کنیم هرگونه اقدامی در جهت پیشگیری از وقوع جرم که منجر به افزایش امنیت در جامعه شود باید با برنامه‌ریزی،هماهنگی متولیان امنیت، هدایت، نظارت و کنترل انجام شود و اگر اقدامات کارشناسانه صورت گیرد قطعاً به نظم اجتماعی، کاهش جرائم، آرامش، پیشرفت و توسعه جامعه می‌انجامد. رعایت حقوق شهروندی و ایجاد فضای امن در جامعه از بروز آسیب‌ها و رفتارهای نامناسب جلوگیری خواهد کرد.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام
دادگستری کل استان ایلام
تبادل لینک


۵ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

دکتر علی دهقانی رئیس کل دادگستری ایلام در نشست خبری با خبرنگاران گفت: با اقدام جهادی و انقلابی رسیدگی به پرونده‌های وصولی به دادگاه‌ها و دادسراها سرعت گرفته و سرانه رسیدگی قضات به پرونده ها را از 60 پرونده به 160 پرونده در ماه رسانده‌ایم و این آمار قابل راستی آزمایی است و نتیجه آن در خدمت رسانی به مردم عیان است.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دهقانی ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و میلاد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام رضا(علیه السلام) اظهار داشت: هفته قوه قضائیه و تقارن آن با این ایام و اعیاد مبارک ان‌شاءالله الهام بخش دستگاه قضا در اجرای قسط و عدل باشد.

رئیس‌کل دادگستری استان ایلام به پیروزی ملت ایران در انتخابات خرداد 1400 اشاره کرد و بیان داشت: انتخابات مظهر اقتدار ملی و عرصه مشارکت مردمی برای تعیین سرنوشت خود است و در این انتخابات به تعبیر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، ملت ایران پیروز شد.

وی با ابراز امیدواری برای موفقیت منتخب ملت در دولت سیزدهم گفت: امیدواریم که ریاست جمهوری سیزدهم با توکل به خداوند متعال و پشتیبانی مردم در عمل به وعده‌ها و تحقق خواسته‌های به‌حق مردم موفق باشد و بتواند امیدآفرینی، اشتغال، افزایش معیشت و سامان وضعیت اقتصادی و رفع معضلات و مشکلات کنونی را در عرصه‌های مختلف را بااقتدار و سربلندی به فرجام برساند.

رئیس‌کل دادگستری استان ایلام در ادامه به نقش روشنگری اصحاب رسانه در خلق حماسه حضور مردم پای صندوق رأی و نقش‌آفرینی آنان در ایجاد بستر ارتباطی بین مردم و مسئولان و مطالبه گری خواسته‌ها و انعکاس دردها و ناگفته‌ها و تنویر افکار عمومی اشاره کرد و افزود: نقش رسانه رساندن پیام مردم به مسئولین است و اخبار امیدبخش را به گوش مردم رساندن و اگر رسانه نقشش را به‌موقع و منصفانه به انجام رساند بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

دکتر دهقانی در ادامه خبرنگاران را چشم بینای مردم عنوان کرد و گفت: شما خبرنگاران مطمئن باشید که هر چه بنویسند، دیده و شنیده می‌شود. پس در انتقال مطالبات مردم و در یاری‌رساندن به رسالت دستگاه قضایی به‌منظور احیای حقوق عامه اهتمام جدی داشته باشید.

عالی ترین مقام قضایی استان ایلام در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران به اقدامات دستگاه قضا در استان ایلام پرداخت و گفت: دستگاه قضا بدون اغماض تمام موارد واصله را مورد رسیدگی قرار می‌دهد اما به واسطه تکالیفی که در راستای حفظ حریم خصوصی افراد دارد نمی‌توان انتظار داشت تمام موارد را اطلاع‌رسانی کند.

وی افزود: دستگاه قضا خود را موظف می‌داند تا هرکس به حقش تعدی شده و به دستگاه قضا مراجعه کرده را برای رساندن به‌حق خود یاری کند.

رئیس‌کل دادگستری استان ایلام به آمار و ارقام پرونده‌های واصله و رسیدگی شده توسط دستگاه قضا در استان ایلام اشاره کرد و گفت: رسیدگی به پرونده‌های واصله در استان ایلام افزایش 130 درصدی دارد.

وی به کاهش 53 درصدی موجودی پرونده های مانده در دادگستری استان اشاره کرد و گفت: این کاهش در دادگاه تجدید نظر تاثیر گذاری بیشتری داشته است و موجب کاهش 91 درصدی پروندها در دادگاه‌های تجدید نظر استان شده است.

دکتر دهقانی افزود: در اجرای احکام از کاهش 47 درصد برخوردار هستیم و در ورودی پرونده‌ها در شعب دادگاه‌ها نیز 58 درصد کاهش‌یافته است که این آمار نشان از اهتمام دستگاه قضا و قضات متعهد و انقلابی آن دارد که با کار جهادی، سرعت، دقت و رسیدگی به موقع را در دادگستری استان و دادگاه‌ها و شعب به اجرا درآورده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 53 زندانی جرائم غیر عمد با کمک مسئولین زندان، ستاد دیه، انجمن حمایت از زندانیان، خیرین و... از زندان آزاد شده که این تعداد در طول سال گذشته در مجموع 180 نفر بوده است.

وی گفت: با توجه به این که شورای حل اختلاف یک‌نهاد مردمی می‌باشد به واسطه وجود ریش سفیدان، بزرگان، متنفذین و... سنت صلح در استان تقویت و در این راستا 14 پرونده قتل غیر عمد به سازش ختم شده است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام با بیان اینکه در قوه قضاییه ۴۰ سامانه هوشمند راه اندازی شده است افزود: در دستگاه قضایی و دادگستری استان سامانه‌های هوشمندی جهت تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها راه اندازی شده که به تسریع روال امور در دادگستری و تکریم ارباب رجوع کمک کرده است.

وی ادامه داد: سند تحول که امروز به عنوان نقشه راه در دستگاه قضایی است با تغییر شخص نیز پابرجاست و در آینده نیز پیگیری خواهد شد.

دکتر دهقانی گفت: امروز هر شخصی می‌تواند ظرف کمتر از ۴۸ ساعت گواهی عدم سوء پیشینه را با اپلیکیشن عدالت همراه دریافت کند.

وی تصریح کرد: در تلاشیم تا در شعب استان دادرسی الکترونیک و از راه دور را فراهم آوریم و یا در سامانه این زمینه فراهم است که کسی دفاعیات خود را بدون مراجعه به دادگستری اعلام کند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام ادامه داد: وجود زندان در مرکز شهر آسیبی جدی در حوزه اجتماعی بود که در این راستا با تلاش‌های صورت گرفته زندان ایلام پس از 18 سال به بیرون از شهر منتقل شد و سرانه هر زندانی در ایلام ۷ متر بود که با انتقال زندان به ۱۱ متر افزایش یافت.

وی افزود: حدود صد درصد دادرسی زندانیان در استان ایلام الکترونیکی شده و همچنین در حوزه ثبت اسناد و املاک تلاش بر تثبیت مالکیت بوده و اکنون ۸۰ درصد از اراضی ملی استان تثبیت شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان ایلام به اقدامات زیرساختی انجام‌شده در حوزه پزشکی قانونی در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی سالن تشریح آزمایشگاه سم‌شناسی در شهرستان‌های استان انجام‌شده است و این اقدام در کاهش ایاب و ذهاب مردم و سرگردانی و مراجعه به مرکز استان آنان را بی‌نیاز کرده است.

پایان سخنان رئیس‌کل دادگستری استان ایلام برخورد با فساد و حمایت از تولید بود و گفت: خط قرمز در دستگاه قضا فساد است و برخورد با فساد با قاطعیت انجام می‌شود. وی افزود: در حوزه رفع موانع تولید ستاد پیگیری و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان فعال بوده و تاکنون مشکلات 56 واحد تولیدی با حمایت های حقوقی و قضایی رفع و به چرخه تولید بازگشته اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۰۰ ، ۰۸:۲۴
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

عبدالوهاب بخشنده با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا مرکز ایلام ) اظهار داشت: دستگاه قضا در کنار اینکه همواره در راستای رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال پایدار تمامی تلاش خود را بکار خواهد گرفت، در مقابله همه جانبه با فساد و رانت نیز بطور قاطع و بدون اغماض وارد عمل می‌شود.

وی افزود: تعطیلی یک واحد صنعتی بطور معمول دلایلی مختلفی نظیر نداشتن تخصص، کمبود نقدینگی، مسایل مالی، اختلاف شرکا، مشکلات مالکیتی و نبود مواد اولیه دارد که دستگاه قضا در راستای اجرای منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال تمرکز خود را بیش از پیش بر رفع موانع تولید متمرکز کرد و نتیجه آن کسب رتبه برتر استان از نظر احیای واحدهای تولیدی در کشور است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام تاکید کرد: برای رفع موانع و بازگشت این واحدهای تولیدی و کارخانجات به چرخه تولید، ستاد اقتصاد مقاومتی، سال ۹۹ همزمان با سراسر کشور به ریاست رییس کل دادگستری استان ایلام با ۱۱ عضو تشکیل شد.

بخشنده تصریح کرد: پس از ایجاد ستاد اقتصاد مقاومتی بصورت ماهانه جلساتی با مالکان شرکت ها برگزار و بصورت میدانی از واحدها بازید بعمل آمد و در جریان مشکلات آنان قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برای شروع به کار مجدد واحدهای تولیدی که با مشکلاتی مواجه بودند، جلسات متعددی با مسوولان و روسای شعب بانک های عامل استان برگزار و هماهنگی و همکاری لازم برای بازگشت به چرخه تولید این واحدها انجام شد. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام اضافه کرد: رفع موانع تولید و بازگشت یک واحد به تولید علاوه بر رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال، امیدآفرینی در جامعه را تقویت می کند و موجب می شود نرخ بیکاری در استان نیز کاهش یابد.

بخشنده با قدردانی از خبرگزاری ایرنا مرکز ایلام به عنوان مرجع مستند اخبار، خواستار تعامل و هماهنگی بیشتر با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان شد و گفت: وظیفه این معاونت در مطالبه گری با رسانه ها مشترک است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۰۰ ، ۱۱:۱۰
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

عبدالوهاب بخشنده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در نشست هم اندیشی و تعامل با سازمان های مردم نهاد استان گفت: این نشست ها در راستای اجرای دستور العمل، تعامل و مشارکت سازمان های مردم نهاد با قوه قضائیه، و همینطور بهره مندی از ظرفیت نهادهای مردمی در راستای تحقق اهداف قوه قضائیه، می باشد.

بخشنده سازمان های مردم نهاد را بازوان توانمند نظام در راستای برقراری عدالت اجتماعی خواند و تاکید کرد: همچنین سازمان های مردم نهاد اهرمی برای نظارت مردم بر مردم و مردم بر مسئولان به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی و جرائم می باشند.

وی افزود: با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر مردمی بودن برنامه های تحولی قوه قضائیه و به منظور توجه نظام مند، پایدار و دانش بنیان به ظرفیت ها و توانمندی نهادهای مردمی برای مشارکت در زمینه های پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی، میانجی گری و صلح و سازش، باز اجتماعی شدن مجرمان، نظارت بر اجرای قوانین و حمایت از بزه دیدگان، برنامه ای به همین منظور توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تهیه و برای اجرا به معاونت پیشگیری دادگستری های سراسر کشور ابلاغ شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ادامه داد: سازمان های مردم نهاد در راستای اجرای اصل 156 قانون اساسی مبنی بر اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم که از تکالیف اساسی ذکر شده برای قوه قضائیه می باشد، میتوانند یاری گر دستگاه قضایی باشند که در نهایت باعث کاهش ورودی پرونده به محاکم قضایی می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۰۰ ، ۱۰:۵۴
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام، به مناسبت هفته قوه قضائیه از زندان مرکزی ایلام بازدید و به مشکلات تعدادی از زندانیان رسیدگی نمود.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام، در این بازدید رئیس زندان مرکزی ایلام بخشنده را همراهی و توضیحات لازم در مورد بخش های مختلف زندان و تعداد و نوع محکومیت زندانیان به وی ارائه نمود.

بخشنده ضمن بازدید از بند های مختلف زندان افزود: یکی از اهداف دستگاه قضایی و یکی از سیاست های سند تحول قضایی کاهش ورودی زندانیان است که استفاده از مجازات های جایگزین حبس در دستور کار قرار گرفته است.

 

بخشنده افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در چند سال اخیر برنامه «هور» و «هجرت» را به منظور اصلاح و بازپروری مجرمین در دستور کار خود قرار داده و هم اکنون نیز این برنامه ها در حال پیگیری است.

 

گفتنی است در این بازدید بخشنده ضمن دیدار چهره به چهره با تعدادی از زندانیان زندان مرکزی ایلام به مشکلات مختلف آنان رسیدگی و دستورات لازم را صادر نمود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۰۰ ، ۱۱:۳۸
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام، در بازدید از واحد های تولیدی شهرک صنعتی ایلام در راستای رفع موانع تولید و به مناسبت هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید در دادگستری استان ایلام در راستای تحقق فرمان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر جهش تولید و همچنین تاکیدات ریاست محترم قوه قضائیه مبنی بر ورود دستگاه قضایی برای کمک به تحقق شعار سال تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، بخشنده با بیان اینکه این ستاد از بدو تشکیل تا کنون پیگیر راه اندازی و رفع مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی در قالب پیگیری ها، بازدیدهای میدانی و بررسی مشکلات آنان در استان بوده است، افزود: در این راستا مشکلات مختلف بخش ها و واحدهای تولیدی استان شناسایی و ریشه یابی شده است که بر این اساس بسیاری از واحدهای تولیدی مشکلات قانونی داشتند و برخی نیز در بخش تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش با مشکلاتی مواجه بودند.

 بخشنده تاکید کرد: هدف جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید بر این بوده که با هماهنگی همه دستگاه های اجرایی و قضایی، زمینه تولید و راه اندازی مجدد واحدهای تولیدی در استان فراهم شود و الحمدالله شرکت های مهم که در استان نقش مهمی در تولید و اشتغالزایی داشته اند و به دلایلی از چرخه تولید خارج شده بودند، راه اندازی و به چرخه تولید باز گردانده شدند.

وی با اشاره به اینکه با این اقدامات موثر بالغ بر ۵۰ شرکت تعطیل، نمیه تعطیل و مشکل دار به چرخه تولید برگشته اند، یادآور شد: البته راستی آزمایی های لازم  پس از راه اندازی و رفع مشکلات، برای این واحدهای تولیدی انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه  مشکلات واحدهای تولیدی استان با حضور مسئولان استان در جلسات مختلف مطرح و بررسی و راهکاری های برگشت این واحدها به تولید در قابل مصوبه اجرایی شده است، ابراز کرد: با برنامه ریزی های انجام شده بحث های مختلف بازگشت به چرخه تولید، بحث اشتغال و سودهی واحدهای تولیدی مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت تلاش شده است که حمایت های قانونی از این واحدهای تولیدی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مهم واحدهای تولیدی در استان بحث شرکاء است، ابراز کرد: در چنین واحدهای که شرکای کارخانه با هم به مشکل مواجه بودند، تلاش شده در نشست صلح و سازش و بررسی مشکلات، تفاهم لازم برای راه اندازی کارخانه ها ایجاد شود و چنانچه هم مشکل حل نشد از مجاری قانونی که قانونگذار مشخص کرده است، وارد عمل شده و در راستای راه اندازی واحدهای تولیدی اقدامات لازم صورت گرفته است و  همین امر نیز یرای راه اندازی واحدهای تولیدی ایجاد انگیزه کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام تصریح کرد: البته ما فقط به این بازدیدها بسنده نمی کنیم و در فواصل مختلف بازدیدهای مجدد انجام و در فواصل دیگر اقدامات انحام شده و پیگیری مسئولان در راستای راه اندازی و رفع موانع  بررسی خواهد شد.

بخشنده با اشاره به اینکه در مرحله اول واحدهای تولیدی که هم در تولید موثر هستند هم در اشتغازایی ظرفیت خوبی در استان داشته باشند در ستاد رفع موانع تولید مورد بررسی قرار گرفتند، افزود: برخی از شرکت ها و واحدهای تولیدی در صورت راه اندازی هم بازدهی لازم را با توجه به طرح ندارند و برخی از واحدها نیز اشتغالزایی پایینی دارند که در واقع صرفه اقتصادی هم برای مالک خود را ندارند و بر این اساس واحدهای بزرگ استان که دارای مشکل بودند در مرحله اول در این ستاد مورد توجه قرار گرفتند.

وی ابراز کرد: در بسیاری از موارد متاسفانه طرح های واحدهای تولیدی بدون نیاز سنجی در استان واگذار شده و کارایی لازم را ندارند و در استان جوابگو نبوده اند و بسیاری از طرح ها نیز  مجری طرح، کننده کار نبوده است ولی با همه این اوصاف، باز هم هدف این است که کارخانه و واحدهای تولیدی راه اندازی  شده و ایجاد اشتغال در استان انجام شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ تیر ۰۰ ، ۱۳:۴۷
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان ایلام